Mi az a SEO? Hogyan kerülhetsz a Google első oldalára? Mik a keresőoptimalizálás lépései? Ebben a komplett SEO útmutatóban megismerheted a keresőoptimalizálás elemeit, hogy növelhesd a weboldalad pozícióját a Google keresőjében és ezáltal még több ügyfeled lehessen.
Tartalom
Keresőoptimalizálás jelentése
A keresőoptimalizálás, röviden SEO (Search Engine Optimization) azon folyamatok összessége, amelyek segítik a weboldalad pozícióját javítani a Google keresőben, a számodra releváns kulcsszavakra.
Ennek eredménye, hogy megtalálják a weboldaladat, “ingyen” (kattintási árak nélkül) szerezhet a vállalkozásod potenciális ügyfeleket, így bevételt a Google keresőjéből.
Tehát a weboldal keresőoptimalizálás fő célja, hogy növeld az organikus (természetes) forgalmat azáltal, hogy megjelensz a Google első oldalán, lehetőleg az első pozícióban.
Ismered a viccet? Ha el akarsz rejteni egy hullát, tedd a Google 2. találati oldalára.
Nem véletlen, mivel ha valaki nem találja meg az első oldalon a keresett információt, többnyire finomítja a keresési kifejezést, mintsem hogy átkattintson a 2. oldalon lévő találatokra.
SEO 3 csoportja
A keresőoptimalizálás egy összetett folyamat, amit 3 fő kategóriára lehet bontani. Ez a 3 kategória a Technikai SEO, On Page SEO, és Off Page SEO.
Ahhoz, hogy a weboldalad előkelő helyet foglaljon el a Google első oldalán, mind a 3 területtel foglalkoznod kell.
Ezeket a területeket részletesen bemutatom a cikk későbbi szakaszában, de elöljáróban röviden:
A Technikai SEO a weboldalad feltérképezését, sebességét és az alapvető követelményeket foglalja magába. Mint egy házépítés esetében az alapozás.
Az On Page SEO a weboldalad tartalmi elemeit és felhasználói élményét foglalja magába. Gyakorlatilag a weboldalad látható részének optimalizálása.
Az Off Page SEO pedig minden olyan további elemet tartalmaz, ami nem a weboldaladon történik. Tipikusan ilyen a linképítés, közösségi oldalak.
Google algoritmusok
A weboldalak pozícióját a Google algoritmusai szabályozzák. Ezek az algoritmusok több 100 szempont alapján döntik el, hogy 1-1 keresésre mely weboldalak lesznek a legrelevánsabbak, és nyújtják a felhasználó számára a legjobb élményt.
A Google célja, hogy minőségi találatokat szolgáltasson a felhasználók számára. Egy találat pedig akkor lesz minőségi, ha megoldást, választ ad a keresett témában. Ráadásul mindezt úgy, hogy közben jó élményt nyújt a felhasználónak.
Tehát az algoritmusok értelmezik a keresett kulcsszavakat, kifejezéseket, azonosítják a releváns oldalakat, rangsorolják azokat és megjelenítik a legjobb találatokat.
A több 100 rangsorolási tényező közül viszont csak keveset ismerünk. Ilyen tényezők többek közt a:
- Betöltési sebesség
- Mobilbarát megjelenés
- Linkek
- A domain kora
- Szöveges tartalom minősége
- Kulcsszavak optimális használata
- Meta és strukturált adatok
- Biztonságos kapcsolat (https)
- URL struktúra és oldaltérkép
- Oldal élmény
Az algoritmusok nem csak 1-1 paramétert vizsgálnak, hanem a weboldallal interakcióba lépett felhasználók viselkedését is:
- Hány aloldalt tekintett meg a látogatás során
- Mennyi időt töltött el a látogató a weboldalon
- Melyik oldalra érkezett, és melyik oldalról lépett ki
- Az oldal elhagyását követően folytatta-e a keresést az adott témában.
Míg az első lista inkább a weboldal technikai paramétereit vizsgálja, úgy a második már a felhasználók viselkedését.
Ezért fontos, hogy a weboldalad keresőoptimalizálása során ne csak a Google számára optimalizálj, hanem a látogatóid számára.
Hiába rendelkezel egy gyors, mobilbarát, technikailag megfelelő oldallal, ha azon a tartalom nem ad választ vagy nyújt megoldást a felhasználók számára.
White hat / Black hat SEO
A Google megszab bizonyos irányelveket ami mentén javasolja a weboldal tulajdonosoknak a keresőoptimalizálási folyamatokat. Ezeket a SEO technikákat hívjuk White hat SEO-nak.
Léteznek viszont olyan technikák, amelyek csak és kizárólag arra szolgálnak, hogy a Google algoritmusait megtévesztve, manipulálják a találati listát. Ezeket a tiltott technikák tartoznak a Black hat SEO kategóriába.
A Black hat keresőoptimalizálási módszereket a Google igyekszik kiszűrni és büntetni.
Néhány példa, irányelv sértő módszerekre, amiket kerülj!
Tartalom másolása
Túlzott kulcsszóhalmozás
Tömeges linképítés
Technikai SEO
A keresőoptimalizálás alapja a technikai SEO. Ha ez nincs rendben, akkor garantáltan nem lesz eredményes a weboldalad a keresőben.
A technikai SEO lépések segítik a weboldalad feltérképezését a Google botok számára. Ez az előfeltétele hogy megjelenhessen a weboldalad a keresőben.
Hiába van rendben a weboldalad On Page és Off Page keresőoptimalizálása, ha a Google nem látja a weboldaladat.
Nézzük, pontosan milyen lépésekből áll a technikai keresőoptimalizálás.
Feltérképezhetőség, indexelés
A Google webes robotjai több 100 milliárd weboldalról gyűjtenek információkat, majd ezeket az információkat rendszerezik, azaz indexelik.
A feltérképezés folyamata alatt meglátogatják a weboldalt, és az ott található linkeken keresztül további aloldalakat fedeznek fel.
A feltérképezés során információkat gyűjtenek a weboldalad tartalmi és technikai részéről. Így tudják beazonosítani, hogy milyen keresési kifejezésekre, kulcsszavakra releváns a weboldalad.
Ha a weboldalad szándékosan vagy figyelmetlenségből rejtve van a botok elől (noindex), akkor a Google figyelmen kívül hagyja ezeket az oldalakat.
A weboldalad mely oldalait érdemes elrejteni a Google elől? Azokat, amelyeken nincs hasznos tartalom a látogatóid számára. Ha a Google ezeket a tartalom szempontjából gyenge oldalakat is feltérképezi, az összességében gyengíti a weboldalad egészét.
Tipikusan ilyen oldalak:
- Kapcsolat
- Kosár
- Pénztár
- Adatvédelmi
- Köszönő oldal
Hogyan tudod ezeket az oldalakat elrejteni a Google robotjai elől?
A noindex meta taggal, ami így jelenik meg a weboldalad forráskódjában:
WordPress oldalak esetében SEO bővítményekkel pár kattintással megoldható, hogy kizárd a kevésbé értékes oldalaidat.
Hogyan ellenőrizheted, hogy mely oldalaidat látja a Google?
A legegyszerűbb módja a site parancs. Nyiss meg egy böngészőt, majd írd be az alábbi parancsot (a weboldalad.hu helyére a saját weboldalad domain nevét):
site:weboldalad.hu
Nyomj egy entert, és azonnal láthatod, hogy mely oldalakat indexeli a Google.
Az indexelés folyamata az elmúlt időkben drasztikusan lelassult. Vannak bizonyos technikák, amelyek elősegíthetik a feltérképezést. Ilyen például az oldaltérkép.
Oldaltérkép
Az oldaltérkép vagy webhelytérkép gyakorlatilag a weboldalad tartalomjegyzéke. Tartalmaz minden aloldalt, ami megtalálható a weboldalon.
Az oldaltérképet feltérképezi a Google, és ezáltal minden egyes aloldalt amit tartalmaz.
Itt egy példa, az onlinemaker oldaltérképe: https://onlinemaker.hu/sitemap_index.xml
Láthatod, hogy nem csak az oldalak, hanem az egyes bejegyzések, kategóriák, de akár projektek és egyéb tartalomtípusok is megjeleníthetőek az oldaltérképben.
A dinamikus oldaltérkép előnye, hogy minden újonnan létrehozott aloldal automatikusan bekerül, így ezzel nem kell külön foglalkoznod, ha jól van beállítva.
Az oldaltérkép linkjét a Google Search Consol fiókon keresztül küldheted be a Google-nek feltérképezésre, a webhelytérképek menüpont alatt, csak meg kell adnod a linket, amin elérhető.
Ha WordPress vagy más egyéb ismert CMS alatt fut az oldalad, akkor az jó eséllyel tartalmazza az oldaltérkép generálás funkciót, vagy pluginnal könnyen megoldhatod.
URL struktúra
A weboldalad egyes aloldalai, menüpontjai egyedi URL-ként azaz linkként jelennek meg. Az URL struktúra is jelzés értékű a Google számára, mivel segít beazonosítani, hogy az adott aloldal miről szól, legalábbis ha jól van optimalizálva a weboldalad.
Így néz ki egy optimalizált URL: https://onlinemaker.hu/keresooptimalizalas
Így pedig egy optimalizáltalan: https://weboldalam.hu/id=2541?.html
Szerintem ezt nem kell különösebben magyaráznom, szembetűnő a különbség számodra is, hiszem már az URL önmagában sejteti, hogy mivel foglalkozik az oldal.
Lehetőleg kerüld a hosszú URL-eket, és ne halmozd a kulcsszavakat. Ez például nem ideális: https://weboldalam.hu/szolgaltatasok/seo/keresooptimalizalas/linkepites
Sebesség (Core Web Vitals)
A betöltési sebesség egy fontos rangsorolási tényező. Hogy mennyire? Ha a weboldalad 3 másodpercnél lassabban tölt be, akkor minden további másodperccel romlik a konverziós arány.
Rohanó világban élünk, az emberek pedig szomjazzák az információt, mégpedig azonnal. Egy gyors weboldal jó felhasználói élményt nyújt, és emlékszel: A Google célja, hogy kielégítse a felhasználók keresési szándékát, releváns találatokkal, és jó élményt biztosítson, többek közt gyors weboldalakkal.
A sebességre vonatkozó mérőszámokat 3 részre bontotta a Google.
LCP (Largest Contentful Paint)
A weboldaladon található legnagyobb vizuális elem betöltésének az ideje. 2,5 másodperc alatt jó, 2,5 – 4 másodperc között megfelelő, 4 másodperc fölött gyenge értéknek számít.
FID (First Input Delay)
Az első interakció és a weboldal használhatósága közötti idő. Ez azt jelenti a gyakorlatban, hogy a találati listán a weboldalra kattintást követően mennyi időn belül jelenik meg használhatóan a weboldal. A használhatóság alatt értem: működnek a gombok, menüpontok, és minden egyéb funkció.
100 ms alatt jó, 100 – 300 ms között megfelelő, 300 ms felett pedig gyenge.
CLS (Cumulative Layout Shift)
A weboldal vizuális stabilitásának a mérőszáma. Ez annyit tesz, hogy a weboldal betöltése közben mennyire “mozognak” az elemek. Biztos találkoztál már te is azzal a jelenséggel, hogy egy gombra szerettél volna kattintani, de mire kattintottál pont lentebb csúszott a gomb, egy másik elem, többnyire kép késői betöltése miatt. Ugye milyen bosszantó? Rontja a felhasználói élményt. A lenti példában láthatod, hogy a fenti reklám késői betöltése letoltja a tartalmat.
A sebesség mérésére rengeteg online szoftver áll a rendelkezésedre, amelyen nem csak mérik, de jelzik is, hogy hol tudnál tovább faragni a sebességen.
A legismertebbek:
PageSpeed Insights
GTmetrix
Pingdom
Biztonságos kapcsolat (https)
Nem akarok ennél a résznél hosszan időzni, mert ma már alapvető, és nem egy kiemelt rangsorolási tényező, de fontos, hogy ismerd.
Webshopokon és minden olyan oldalakon ahol fizetési tranzakció megy végbe, kötelező. A domain szolgáltatónál tudod kérni. Az alap verzió ingyenes és neked nem is kell más.
Fontos! Ha a weboldalad nem https előtaggal készült, és később állsz át rá, akkor minden korábbi http linket át kell irányítani a https változatra. Ellenkező esetben duplikált tartalmat generélhatsz.
Duplikált tartalom: Azok a tartalmak, amelyek potnosan megegyeznek egy már korábbi, a weben fellelhető tartalommal.
Például: A weboldaladon van egy aloldal, amin a fűnyírókról írsz. Ha ez a tartalom nincs megfelelően átirányítva, akkor elérhető így: http://funyiroshop.hu/funyirok és így: https://funyiroshop.hu/funyirok Csak egy s betű a különbség, de mégis két eltérő link, ugyanazzal a tartalommal.
Átirányítások
A biztonságos kapcsolatnál láthattad, hogy milyen apróságokon is múlhat a siker, de ez csak egy példa volt.
A weboldalad ugyanazon oldala szélsőséges esetben akár 4 verzióban is megjelenhet:
http://weboldalad.hu/
http://www.weboldalad.hu/
https://weboldalad.hu/
https://www.weboldalad.hu/
A két alapvető átirányítás a korábban említett SSL (https), és a domain átirányítás, azaz a weboldalad vagy csak www. előtaggal, vagy anélkül jelenhet meg.
Vannak viszont más esetek is, amikor szükséged lehet egy linkről egy másikra irányítani a felhasználókat.
Ilyen esetek többnyire a megszűnt, vagy elköltözött aloldalak. Tegyük fel, hogy az URL struktúrás résznél helyesen kiszúrtad, hogy a weboldalad URL-je nem optimalizált, például így néz ki. https://weboldalad.hu/id=75134a?.html
Ezt javítod erre: https://weboldalad.hu/keresooptimalizalas/ Ebben az esetben viszont a korábbi linken a tartalmad már nem lesz elérhető.
De miért gond ez?
Mert ha a korábbi URL kapott külső linket, akár egy közösségi oldal vagy fórum megosztáson keresztül, akkor az a linkerő elveszik. 404-es oldalra fog mutatni.
Ha viszont átirányítod az új URL-re, akkor minden korábbi linkerőt átadsz az új oldalnak, és a felhasználók is megtalálják.
A 404-es oldalak alapvetően a web részei. Természetes jelenség, viszont nagy tömegben már okozhatnak gondot, szóval érdemes rá figyelned.
Belső linkek
Azokat a linkeket nevezzük belső linkeknek, amelyek a weboldalad egyik oldaláról egy mások oldalára navigálnak. A legismertebb belső linkek a weboldalad menüpontjai.
Ezeken a linkeken keresztül térképezik fel a Google robotjai a weboldalad egészét. Követik a belső linkeket, újabb és újabb oldalakat felfedezve.
A linkekkel tehát nem csak a felhasználókat, hanem a Google-t is vezetheted, és vezetned is kell.
A belső linkekkel megmutathatod, hogy melyek a kiemelt, prioritást élvező oldalaid, tartalmaid.
Ezt úgy teheted meg, hogy egy adott aloldalt több másik oldalról is linkeled, ezzel jelezve a Google számára, hogy sok tartalmad hivatkozik egy adott tartalomra, így a hivatkozott a fontosabb, értékesebb lehet, mint a többi.
A belső linkhálózatodat úgy képzeld el, mint egy nagy pókhálót, ahol azok lesznek a legerősebb pontok, ahová a legtöbb háló kapcsolódik.
Linkeket nem csak a menübe helyezhetsz el, hanem a szöveges tartalmaidban is. Ilyenkor megvan az a lehetőséged is, hogy egyedi horgonyszöveggel látod el a linket.
A horgonyszöveg az a szöveg, amit lát a felhasználó és kattintható. Jelen esetben ha szeretnél hatékony keresőoptimalizálást, akkor várom a megkeresésedet. A horgonyszöveg a keresőoptimalizálást, a link pedig a SEO szolgáltatásomat bemutató oldalra vezet. Releváns, kulcsszót tartalmazó horgonyszöveg, a releváns és számodra fontos aloldalra.
Minél több ehhez hasonló blog bejegyzésből mutat link a keresőoptimalizálás szolgáltatás oldalamra, annál hangsúlyosabbá válik a Google szemében.
Úgy tekints a linkre, mint egy ajánlásra.
Ha érdekel a SEO, akkor ebben a bejegyzéseben mélyreható tudást adok ingyen, de közben ajánlom a szolgáltatásomat.
Mobilbarát megjelenés
Úgy gondolom, hogy 2022-ben ezt sem kell nagyon bemutatnom. Ha előkapod az okostelefonodat, és egy olyan weboldalra érkezel, ahol nagyítgatni kell, alig lehet rákattintani a menüpontokra, kicsi, vagy szétesett a tartalom, biztos vagyok benne, hogy már lépsz is tovább.
A felhasználók több mint a fele valamilyen mobileszközről böngészik. Ha ezeknek a felhasználóknak nem tud a weboldalad jó élményt biztosítani, akkor a Google hátrébb fogja sorolni, teljesen jogosan.
Google Search Console
A Google hivatalos statisztikai mérőprogramja, amivel monitorozhatod a weboldalad teljesítményét az organikus keresőben, megtekintheted mely oldalakat indexelte a Google, elküldheted a webhelytérképet és rengeteg hasznos funkcióval találkozhatsz még.
A Search Console megléte annyira alapvető kell hogy legyen, mint a mobilra optimalizált weboldal.
Ebben a cikkben részletesebben bemutatom a Google Search Console használatát és egyes funkcióit.
Ezzel végig is vettük a technikai SEO elemeit, azaz megvagyunk az alapokkal. A technikai SEO előnye, hogy egyszer kell jól megcsinálni, és onnantól már csak időnként ellenőrizni, hogy minden rendben van-e.
A keresőoptimalizálás következő nagy eleme az On Page SEO, más néven tartalmi keresőoptimalizálás.
On Page SEO
A keresőoptimalizálás azon része, amely arra összpontosít, hogy a látogatók és a Google is hasznos tartalomként tekintsen a weboldaladon található információkra.
Az On Page SEO-ban kiemelkedő szerepe van a kulcsszavaknak, hiszen itt tudod befolyásolni, hogy milyen keresési kifejezésekre szeretnéd optimalizálni a weboldaladat.
Ehhez szükséged lesz egy kulcsszó kutatásra, amiről szó lesz majd a weboldal keresőoptimalizálás megtervezésénél.
Nézzük, milyen keresőoptimalizálási folyamatokkal optimalizálhatod a weboldalad tartalmát.
Meta adatok
A meta adatok olyan adatok, amelyek megjelennek a találati listán. Ezért kiemelt fontossággal bírnak, hiszen ezekkel találkozik a felhasználó, és ezek alapján dönti el, hogy rákattint-e a weboldaladra vagy sem.
Tehát az átkattintási arányt (CTR – Click Through Rate) nagyban befolyásolják a meta adatok, ami közvetve rangsorolási tényezőnek számít.
A meta adatok megadásánál az alábbi szempontokat vedd figyelembe:
- Tartalmazzon kulcsszót
- Rövid, lényegretörő legyen
- Cselekvésre ösztönzés a leírásban
- Releváns, szorosan kapcsolódjon az oldal témájához
Korábban 3, ma már csak 2 fontos meta adatot használunk.
Így néz ki a találati listán a meta címsor és leírás:
Ez pedig ahogy a Google látja a weboldalad forráskódjában:
Meta title (címsor)
Az adott aloldal címe. Kiemelten fontos, mivel ez lesz a leginkább szembetűnő elem a SERP (Search Engine Results Page – Keresőmotor találati oldal) oldalon.
Az emberek általában a címsorokat futják át, és ez alapján döntik el, hogy mely találatok lehetnek hasznosak számára.
Ügyelj arra is, hogy véges mennyiségű karakter jelenik meg.
Meta description (leírás)
A címsor alatt megjelenő leírásban bővebben kifejtheted, hogy mivel foglalkozik az adott aloldal. Szintén fontos, hogy szerepeljen a leírásban kulcsszó, lehetőleg az elején, és itt már cselekvésre ösztönző elemeket is használhatsz, mint például: átfogó SEO tudás egy kattintásnyira.
Meta keyword (kulcsszó)
Korábban figyelembe vette a Google, hogy az adott oldalhoz milyen kulcsszavakat adták meg meta adatként. Ez is rangsorolási tényező volt, de ma már inkább káros, mint hasznos.
A meta keyword még ma is megadható az aloldalakhoz manuálisan, viszont kerüld ennek a használatát, mivel akár spam tevékenységnek is tekintheti a Google.
Tipp: Javíthatod az átkattintási arányt, ha számot is megjelenítesz a meta címsorban.
Strukturált adatok (mikroadatok)
A strukturált adatokkal, hasonlóan a meta adatokhoz, további hasznos információkat jeleníthetsz meg a találati listán. Ezzel még jobban ösztönözheted a felhasználókat a kattintásra.
Emellett a másik előnye, hogy több helyet foglalsz el a találati listán, így a konkurens oldalakat lentebb tolva. Ez főként mobil eszközökön előnyös, ahol akár egy találat elfoglalhatja a teljes képernyőt.
A strukturált adatoknak rengeteg variációja van. Vannak általános adatok, mint például az elérhetőségek, de vannak specifikusan megadható strukturált adatok is, amelyek a vállalkozás témája szerint változhatnak.
Ez a példa a gyakori kérdések strukturált adatokat szemléltetik.
Néhány strukturált adattípus:
- Könyv
- Film
- Zene
- Recept
- Esemény
- Személy
- Termék
- Értékelés
- GYIK
- Étterem
- Helyi vállalkozás
- Kép
- Videó
- Közösségi oldalak
- Elérhetőségek
- Szervezet
Értékelések strukturált adat:
GYIK és szállásinformáció egyszerre:
Ezeket az információkat egyedi kódokkal tudod beépíteni a weboldaladba és megjeleníteni. WordPress oldalak esetében erre léteznek külön bővítmények, amelyekkel könnyedén megadhatod ezeket az extra információkat.
H címsorok
A H címsorok hasonlóak mint a meta címsor, viszont ezek már nem a találati listán, hanem a weboldalon, a szöveges tartalmakban használatosak.
A H címsorokkal tudod tagolni, részekre bontani a szövegedet, kategorizálni altémák szerint.
Összesen 6 H címsor van, H1, H2 és így tovább. Az adott H címsorok hierarchia szintekre vannak bontva.
A H1 az aloldal fő címsora és ennek kell az oldal tetején megjelenni, valamint általában ezt írjuk a legnagyobb betű mérettel. Ebből oldalanként csak egyet lehet használni. Ez SEO szempontból a legjelentősebb, összefoglalja hogy miről szól az oldal.
A H2, H3… címsorokból többet is használhatsz egy oldalon. Ezek jelzik a fő kategórián belüli alkategóriákat. Nem kötelező mind a 6 H címsort használni. Ebben a bejegyzésben amit olvasol, H1, H2 és H3-as címsorokat használok.
A címsorok nem csak a Google keresőjének segítenek megérteni, hogy milyen kulcsszavakra lehet releváns az oldal, hanem a látogatók számára is hasznos.
A meta adatoknál már beszéltem arról, hogy az emberek csak átfutják a címsorokat, és ezek alapján döntik el, hogy hasznos lehet számukra az adott tartalom, vagy sem.
A H címsorok esetében is ugyanez a helyzet.
Fontos továbbá, hogy a címsorok megadásakor is ügyelj arra, hogy használd a fő, és kapcsolódó kulcsszavakat.
Képek keresőoptimalizálása
A szöveges tartalom mellett elengedhetetlen képekkel, grafikákkal is illusztrálni az oldalad tartalmát. A képeket az emberi az jóval gyorsabban feldolgozza, mint a szöveget.
A képeken megjelenő elemeket a Google nem tudja feldolgozni, viszont van pár paraméter, amivel megértethetjük a Google keresőjével, hogy mit ábrázol egy kép.
Kép file név
A képeket feltöltés előtt lehetőséged van elnevezni. Az IMG_568456.jpg nem sokat mond a keresőnek, ha viszont a kép file neve: weboldal-keresooptimalizalas.jpg, abból a Google már sejti, hogy milyen témájú a kép.
A képek elnevezésénél arra kell figyelned, hogy soha ne használj ékezetes betűket, és szóköz helyett kötőjellel válaszd el a szavakat, mint a fenti példában.
Kép title (címsor)
A weboldalra feltöltött képeknek megadhatsz egyedi címsort is. Ez jellemzően megegyezik a kép file elnevezésével. Itt már működnek az ékezetes betűk és a szóköz is. A kép címsor megjelenhet ha a képre húzod az egeret.
Alt szöveg
A képeknek megadható alternatív leírás is. Ez akkor jelenik meg, ha a kép valamiért nem lehet betölteni. Ilyenkor az alternatív leírás gyakorlatilag leírja, hogy mi lenne látható a képen.
Képméret és felbontás
A képek nagy vizuális elemek a szövegekhez képest. Ezeknek a betöltése megterhelheti a tárhelyet, és lassíthatja a betöltési sebességet, mi ugye rangsorolási tényező.
A képeket kétféleképpen tudod optimalizálni. Csökkented a felbontásukat, és tömöríted a képméretet.
A képek felbontását mindig ahhoz igazítsd, ami a weboldalon látható felbontás. Egy blog bejegyzésbe beillesztett képet felesleges 1920×1080-as felbontásban feltöltened, ha az csak 800×800-as felbontásban jelenik majd meg.
A képek veszteségmentes tömörítésére rengeteg online megoldás létezik. Ezeknek a lényege, hogy látható minőségromlás nélkül csökkentik a képek méretét.
A leghíresebb online képtömörítők:
https://tinypng.com/
https://compressor.io/
A képek hatékony optimalizálásával segíted a Google-t, hogy jobban megértse az oldalad témáját, valamint csökkentheted a betöltési sebességet, ami növeli a felhasználói élményt.
Szöveges tartalom
A weboldaladon lévő szöveges tartalom minősége döntően befolyásolja, hogy hatékony lesz-e a weboldalad a keresőben vagy sem.
Hiába minden korábban bemutatott keresőoptimalizálási lépés, ha a szöveged nem tudja meggyőzni a látogatókat, hogy vásároljanak tőled.
Szóval a hatékony szöveg ismérve két részre bontható. Tartalmi és technikai.
Ebben a bejegyzésben a technikai elemeket mutatom be, mivel a szövegírás pszichológiája egy külön szakma.
Mitől lesz a szöveged a kereső számára optimalizált?
Megfelelő mennyiségben tartalmazza a kulcsszavakat.
- Címsorokkal logikusan felbontott, témákra tagolt.
- Rövid, maximum 2-3 mondatos bekezdések.
- Formázott szöveg.
- Tartalmaz linkeket (belső és kifelé mutató linkeket).
- Informatív (terjedelmes, értékes, hasznos).
- Tartalomjegyzékkel rendelkezik.
Nézzük ezeket egyesével.
Mi számít megfelelő mennyiségű kulcsszónak?
Van erre egy mérőszám: kulcsszó sűrűség. A szavak számát elosztod a szövegben található kulcsszavak számával.
Ennél a tartalomnál a fő kulcsszó a keresőoptimalizálás, ami eddig a pontig 26 helyen szerepel a szövegben. Eddig 3035 szót olvastál el, szóval ennek a tartalomnak a kulcsszó sűrűsége 0,85%
Az ideális kulcsszó sűrűség valahol 1-1,5% között mozog.
Ne erőltesd túl a kulcsszavak szerepeltetését a szövegben. Csak természetes mennyiségben használd, és ügyelj rá, hogy a szinonimákat és kapcsolódó kulcsszavakat is használd.
Ha túl sokszor használod a kulcsszavakat a szövegben, akkor spamként értékelheti a Google, ha pedig túl kevés alkalommal, akkor nehezen fogja beazonosítani, hogy mire optimalizáltad a szövegedet.
Címsorok
Erről már a volt szó korábban, a H címsorok kapcsán. Láthatod ennél a tartalomnál is, hogy igyekeztem szétbontani, amennyire csak lehet és logikus.
A címsorok segítik az olvasódat, hogy könnyen és gyorsan megtalálják a számukra fontos információkat. Emellett a Google robotjai is kiemelten kezelik a címsorokat, amelyek segítik megérteni, hogy miről szól az adott tartalom.
Ezen kívül a tartalomjegyzékben is nagy szerepük van, hiszen ezekkel oszthatod külön blokkokra a szövegedet, így ha valakit csak egy bizonyos altéma érdekel, azonnal oda navigálhat.
Nem utolsó szempont, hogy a címsorokkal a szöveged is szebb, formásabb lesz, és könnyebben olvasható.
Rövid bekezdések
A bekezdések hosszúsága több szempontból is javítja a szöveged minőségét. Egyrészt a formázásban van szerepe, mivel a több bekezdésre tagolt szövegek megjelenésében látványosabbak.
Emellett könnyebben fogyasztható a tartalom, mivel nem kell a szemednek hosszú sorokon keresztül tartania ugrálnia a következő sorra, ami egy idő után nehezen tartható.
Formázott szöveg
A szöveg formázásával is felhívhatod az olvasó figyelmét a lényegi információkra egy félkövér betű stílussal, vagy az idézeteket dőlt betűvel írhatod.
A linkeket külön színnel formázhatod, hogy látványos legyen, az a szöveg kattintható.
Hasonlóan működik, mint a címsorok. Ha valaki átfutja a szövegedet, akkor ezeken a kiemelt, megformázott szöveg részleteken megakad a szeme, és ha számára hasznos az információ, akkor bővebben is beleolvas az adott bekezdésbe.
Emellett a Google is érzékeli, ha kiemelsz 1-1 szövegrészletet. Tartsd szemelőtt, hogy a kiemelt szövegek tartalmazzák a fontos kulcsszavakat, viszont kerüld, hogy csak a fontos kulcsszavakat emeled ki, mert erre is spam tevékenységként tekint a Google.
Linkek
Egy jól keresőoptimalizált szöveg tartalmaz linkeket. Egyrészt belső linkeket, olyan oldalakra, amelyek szorosan kapcsolódnak, vagy kiegészítik az adott oldal témáját.
Ha például írsz egy cikket a gyepszellőztetésről, akkor abban a cikkben linkelheted az olyan kapcsolódó bejegyzéseket, mint a füvesítés, automata öntözőrendszer telepítés, vagy akár a fűnyírás.
Mind más-más téma, viszont szorosan kapcsolódnak egymáshoz.
A belső linkek mellett kifelé mutató linkeket is érdemes elhelyezni a szövegedben. Ilyen linkek lehetek nagy gyártó oldalak, Wikipédia cikkek, és minden olyan oldal, ami hasznos lehet a látogatód számára.
Ebben a cikkben is jó pár kifelé mutató link kapott helyet, azokra a weboldalakra, amelyek segítenek téged a keresőoptimalizálásban. Ilyen volt például a Google Search Console, a képtömörítő oldalak, vagy a sebesség tesztelésben segítő oldalak.
Informatív
Nem akkor jól optimalizált egy szöveg, ha hosszú, hanem akkor, ha értékes a látogatód számára.
Hosszú tartalmat nem nehéz írni, csak tele kell nyomni olyan általános bullshit szövegekkel, mint: termékünk kiváló ár-érték arányú, vagy prémium minőségű szolgáltatásunk.
De még a mai napig futok bele olyan weboldalakba is, amelyek így kezdődnek:
Üdvözöljük weboldalunkon! Cégünk 1986 óta gyárt és forgalmaz prémium minőségű kutyatápot. 35 éves tapasztalatunk alatt kitapasztaltuk a tökéletes kutyatáp összetevőit.
Vásároltál már valaha terméket, vagy vettél igénybe szolgáltatást, csak azért mert a cég már 30 éve létezett? Vagy mert leírta, hogy prémium?
Azt írd le, amire a vásárlóid kíváncsiak, és érdekli őket. Mitől lesz neki jobb a termékedtől? Milyen problémáját oldod meg? Hogyan segíted hozzá a vágyott állapothoz?
Mint ahogy korábban is említettem, a szövegírás egy külön tudomány, de jó szöveg nélkül nem fog tudni eladni a weboldalad.
Javaslom, hogy ha nem érzed magadénak a szövegírást, akkor ne szenvedj vele, mert csak órák fognak eltelni egy üresen álló word doksi előtt. Inkább szervezd ki, és bízd profikra, akik ismerik a szövegírás sava borsát.
Tartalomjegyzék
Igen, a tartalomjegyzéket szereti a Google és látogatóid is fogják. Azonnal megmutatod, hogy milyen információk találhatóak az adott szövegben.
Ha pedig hasznosnak tartja a tartalom alapján, akkor rögtön arra a részre is ugorhat, mi számára releváns.
Persze nem fogsz tudni minden oldaladon tartalomjegyzékkel kezdeni. Ez inkább a blog bejegyzéseidben lehet hasznos, ott viszont nagyon.
Összegezve, a keresőoptimalizálás hatékonysága nagyban függ a szöveges tartalmad minőségétől. Ezek alapján tudja a Google megérteni, hogy milyen keresésekre kell megjeleníteni a weboldaladat, hogy releváns legyen.
Emellett pedig a weboldalad látogatóit is tartalmakkal tudod meggyőzni, hogy érdemes téged választaniuk.
Természetesen a szöveges tartalmakat érdemes kiegészíteni képekkel, videókkal, letölthető PDF-ekkel. Ezek nagyban segítik az elköteleződést, de a keresőoptimalizálást tekintve jelenleg nem válthatók ki a szöveges tartalmak.
Most, hogy már tudod, technikailag milyen egy jól optimalizált oldal, és a tartalmi követelményekkel is tisztában vagy, lássunk mit tehetsz azért, hogy az első oldalon legyen a weboldalad, a weboldaladon túl.
Off Page SEO
Eddig minden keresőoptimalizálás folyamat amit bemutattam, a weboldaladon történt. Van viszont egy harmadik nagy eleme a SEO-nak, amit nem a weboldaladon kell elvégezned.
Hivatkozásokat, azaz linkeket kell szerezned. Olyan linkeket, amelyek a weboldaladra mutatnak más weboldalakról. A linkek egyfajta ajánlások a Google szemében.
Emlékszel még a belső link fejezetre? Minél több aloldalad hivatkozik egy bizonyos oldalra, annál inkább fog a Google kiemelt oldalként tekinteni rá.
Majdnem ugyanez a helyzet a linképítéssel is. Itt viszont nem csak a mennyiség számít, hanem a minőség is.
Egy példával bemutatom a lényeget:
Tegyük fel elromlott az autód, de új vagy a városban, és nem tudod melyik autószerelőt válaszd, így megkérdezed az ismerőseid körében.
5 ismerősöd egy bizonyos autószerelőt javasol, viszont ezek az ismerőseid alig 1 éve vezetnek.
3 másik ismerősöd egy másik autószerelőt javasol, ők viszont már hosszú évek óta vezetnek, és régóta csak ehhez a szerelőhöz viszik az autójukat.
Melyiket választod?
Ugyan így működnek a weboldaladra mutató linkek a Google szemében. Hiába szerzel egy tucat linket, ha azok a weboldalak, amelyek rád hivatkoznak, alacsony bizalmi faktorral rendelkeznek a Google szemében.
Többet érsz 3 linkkel olyan weboldalakról, amelyek hitelesek a témában és relevánsak.
Szóval nézzük, honnan is szerezhet a weboldalad külső oldalakról hivatkozásokat.
Linképítés
A linképítés keretein belül linkeket vásárolhatsz egyéb weboldalakról. Biztosan te is emlékszel még a stratlap és társaira.
Ezek katalógus oldalak, amelyek témákra bontva gyűjtik az egyes weboldalakat. Számtalan témában, és épp ez is a baj velük.
Mivel rengeteg témakörű oldalra linkelnek, így ezek a linkerők megoszlanak. Magyarul a Google nem tudja biztosan bekategorizálni, hogy mivel foglalkozik az oldal.
Szemben egy lakberendezési magazinnal, ahol csak hasonló témákban jelennek meg tartalmak, és csak hasonló tematikájú oldalara linkelnek.
Előbbi egy gyengébb szignál, így kevesebb linkerőt is ad, utóbbi pedig egy erős szignál a Google felé, hiszen az az oldal nem hajlandó bármilyen weboldalra hivatkozni.
Ahhoz, hogy ilyen weboldalakról linket szerezz, fizetned kell. Minél értékesebb az oldal, jellemzően annál drágább egy link.
Gondolj csak bele, hogy kapsz egy linket a startlapról, és egyet a hvg-ről. Szerinted melyik az értékesebb. Ha kétségeid vannak, az árakról azonnal meg tudod majd állapítani.
Közösségi oldalak
Ha a vállalkozásodnak nincs közösségi oldala, az hiba, hiszen eldobsz magadtól egy kommunikációs csatornát.
A közösségi oldalakon megosztott tartalmak linkelnek a weboldaladra, és bár nem ezek a legerősebb linkek, amiket kaphatsz, viszont természetes módon szaporodhatnak.
A megosztások, hozzászólások világában kár lenne kihagynod ezt a lehetőséget, ráadásul teljesen ingyen.
Google Cégem
A Google cégem egy kiváló felület arra, hogy a találati lista mellett megjelenhessen a weboldalad a térképes kereséseknél is. Rengeteg hasznos információt megadhatsz, és még cikkeket is megoszthatsz rajta.
Szintén teljesen ingyenes a felület használata, bár vannak cégek, akik úgy adják el, mintha havi díjat kérne érte a Google de ez átverés!
A Google Cégem fiók regisztrációját és optimalizálását ebben a cikkben olvashatod el.
Csoportok, fórumok
Gondolj csak bele. A csoportok és fórumok ismérve, hogy 1-1 téma köré összpontosulnak.
Találd meg a téma szerint a vállalkozásodnak releváns csoportokat, vagy a fizikailag a közeledben lévőket és mutasd meg magadat, a weboldaladon keresztül.
Bár ezeknek a csoportoknak a felkutatása időigényes, de megéri, és “csak” az időddel kell fizetni értük.
Természetes linképítés
A Google irányelvei kimondják, hogy a linképítésnek természetes módon kell zajlania. Mit is jelent ez?
Ha a weboldalad jó minőségű, értékes információt ad a felhasználóknak, akkor természetes módon kaphat megosztásokat, így linkeket.
Sajnos a tapasztalat viszont azt mutatja, hogy az ilyen fajta természetes linképítés nagyon lassú folyamat.
Ezt a folyamatot támogathatod meg a fizetett linképítéssel, ami nagyon jól működik és az egyik leghatékonyabb keresőoptimalizálási folyamat a mai napig.
Arra viszont törekedned kell a linképítés során, hogy az természetesnek hasson. Kerüld a tömeges linképítést rövid időn belül.
Mi számít tömegesnek?
Például ha 50-100 oldalról szerzel linket egy héten belül.
Próbáld meg ütemezni és elosztani a linkek szerzését, így nem lesz drasztikus ugrás a rád mutató linkek számában.
A weboldaladra mutató linkek szerzése az egyik leghatékonyabb SEO folyamat, de nem véletlenül vettem utolsónak ennek a lépésnek a bemutatását.
Akkor érdemes elkezdened a linképítést, ha a technikai és On Page SEO is rendben van az oldaladon.
A linképítés, mint maga a keresőoptimalizálás egy hosszú távú folyamat, aminek idő kell, hogy “beérjen”. Nem fog a weboldalad a Google első oldalára ugrani pár link beszerzésétől. Jellemzően 2-3 hónap kell, mire egy link hatása meglátszik a látogatottsági adatokon, így légy türelmes.
Összefoglaló
Láthatod, hogy a keresőoptimalizálás mennyire összetett és szerteágazó folyamat. Sok időt és energiát bele kell rakni, valamint türelmesnek kell lenni ahhoz, hogy végül megízlelhesd a munka gyümölcsét, ami rengeteg ügyfélben fog jelentkezni.
Ebben a cikkben az elméletre helyeztem a gangsúlyt, arra törekedve hogy megértsd, és átlásd a SEO folyamatokat. Természetesen ezek megvalósítására keresned kell egy keresőoptimalizálási szakértőt, ha csak nem akarsz te magad is azzá válni.
Amennyiben szeretnéd a vállalkozásod SEO-ját kiszervezni, vagy keresőoptimalizálás tanácsadásra lenne szükséged, állok rendelkezésedre, és előre is köszönöm a bizalmadat ha felkeresel.
Sok sikert, és előkelő Google pozíciót kívánok!